כל עסק צריך לקחת את זה בחשבון: תוכנית התאוששות מאסון ומה המשמעות שלה לפעילות העסקית שלכם?

תכנית התאוששות מאסון, הוא מונח מוכר וותיק בעולם העסקי. עם זאת, עסקים רבים מזניחים את הטיפול בכך. מדוע זה קורה? מה החשיבות של תכנית כזו? מי זקוק לה במיוחד? ומה חשוב לדעת על בחירת ספק שיסייע לכם בכך?

האתגר העסקי

עסקים פועלים כיום בצורה מורכבת למדי ותלויים בלא מעט מערכות, טכנולוגיות ואחרות. אופייני מאוד, שתהליכים עסקיים שונים, מערבים שימוש בלא מעט מערכות. למשל טיפול בשיחה נכנסת מלקוח, אשר מתקבלת דרך מערכת טלפוניה, מערבת פרטים ממערכת ניהול קשרי לקוחות (CRM) ואולי ממשיכה למערכות המחשוב של מחלקת המכירות. אם משהו משתבש היכן שהוא במערכות אלה, הדבר עשוי להפריע לפעילות כולה. על רקע זה, תוכנית התאוששות מאסון חשובה מאוד להמשך פעילות העסק, מאחר שהיא עוסקת במוכנות למצבים מיוחדים כאלה. בקונטקסט הכללי, תכנית כזו היא חלק מפעילויות שונות להבטחת ההמשכיות העסקית, שהן חלק מניהול סיכונים בעסק כולו. קורה לא פעם שעסקים מזניחים זאת. הסיבה לכך ברורה – תמיד ישנו עומס דברים דחופים שיש לעשות. במקביל, קל לומר "יהיה בסדר" וכדומה. כמובן, זו גישה מאוד לא מומלצת.

מה זה DRP?

Disaster Recovery Plan הוא כל הקשור בהיערכות למקרי כשל. המונח בבסיסו, מתייחס לתוכנית סדורה לטיפול בכך. הוא עשוי לתאר גם שירותי עזר לנושא זה. הנקודה החשובה היא, לגשת לעניין באופן שיטתי ומסודר וכמובן מראש! ניהול סיכונים והמשכיות עסקית שהזכרנו קודם, הם דברים שיש לנתח באופן מסודר ויסודי, כשלב מקדים לגיבוש תוכניות התאוששות מאסון. על בסיס ניתוח אסטרטגי זה, ניתן להחליט על מה חשוב במיוחד להגן וכיצד מעוניינים לעשות זאת. כך ניתן להגדיר דרישות מאוד ספציפיות וברורות. למשל RPO או Recovery Point Objectives שהם מרווחי זמן מבוקשים בין גיבויים. דוגמה נוספת שהולכת יחד עם ה-RPO היא RTO או Recovery Time Objectives – הזמן המבוקש להתאוששות. האפשרויות בהיערכות למקרי כשל רבות. שלוש דוגמאות בולטות הן:

 

 

  • להסתפק בגיבוי ושחזור
  • לבצע רפליקציה רציפה ולאפשר לשחזר על שרתים וירטואליים בשעת הצורך
  • במקרה של כשל, לעבור מייד לשרת חלופי

שירותים מקצועיים בנושא DRP משתמשים באוטומציה, בכדי לחסוך זמן במקרה של כשל, להאיץ התאוששות ולצמצם טעויות בתהליך קריטי זה.

למי זה נחוץ במיוחד?

תוכנית התאוששות מאסון דרושה למעשה לכל עסק. ניתן לומר, שככל שעסקים הם גדולים, כך אופייני שהצורך בתוכנית כזו גובר. זאת, מאחר שמערך המחשוב של אותם עסקים גדול במיוחד. הכוונה להיקפי המידע הגדולים וגם לתוכנות השונות ולאתרים שהעסק מפעיל. כל המכלול הזה, חייב לתפקד היטב באופן רצוף. דרישות ה-DRP של ארגונים שונים עשויות להיות שונות למדי וחשוב להתאים זאת לכל ארגון בפני עצמו. חלק מהמערכות והמידע שלכם עשוי להיות מוגדר כיותר קריטי או כפחות. אך באיזה עסק, אין מידע שחיוני שלא לאבד? באיזה עסק אין מערכות מחשוב שחייבות לתפקד היטב וברציפות?

תובנות על בחירת ספק שיסייע

מקרי כשל בעסקים, הם מעצם טבעם מקרים קריטיים למדי. אלה מצבים, שבהם אמינות התגובה חשובה ביותר. לכן, ככל שנעזרים בספקים שונים סביב נושא זה, חיוני לבחור בספקים אמינים מאוד. ספק שמציע שירותי ענן לנושא זה ומנוסה בכך, יספק לכם גמישות רבה בהתמודדות עם מצבי כשל. מלבד התועלות הכספיות הידועות של שירותי ענן בכלל, כאן תוכלו באופן ספציפי לחסוך, בכך שתשלמו רק על סביבת ההתאוששות אשר הוקצתה במקרה של התאוששות מכשל.

לסיכום

היערכות חכמה ומחושבת למקרי אסון, לא תספק לכם מאה אחוז הגנה (דבר שבמילא בלתי אפשרי), אך היא תתרום רבות, לצמצם נזקים ולהתאושש במהירות.

נגישות