מצביעים – בעד או נגד הסבת רכב לגז?

במשך שנים רבות, עולם הרכב התפתח והשתנה לנגד ענינו, בקצב מהיר. אינספור חידושים הוצגו ואומצו בשוק. במקביל, כמה דברים נשארו קבועים למדי, ללא אימוץ נרחב של חידושים מצד הנהגים. אחד הנושאים האלה, הוא חומר הגלם שבאמצעותו מופקת אנרגיה עבור פעולת הרכב. הנעת רכבים בגז, שינתה מעט את התמונה. היקף המאמצים שלה איננו גדול מאוד, אך בכל זאת, לא מעטים ניסו ומנסים זאת. מה הם ההבדלים המשמעותיים, בין הנעת רכב רגילה לבין הנעתו בגז? האם הסבת רכב רגיל להנעה בגז משתלמת?

במבט כללי

"בנזין" הוא הכינוי המקובל עבור דלק לרכב רגיל. כאשר מדובר על הנעת רכבים בגז לעומת זאת, הגז הוא בדרך כלל מה שמוכר לנו כגז בישול סטנדרטי (גז פחמימני מעובה – גפ"מ). אלה לא רק שני סוגי חומרים שונים, אלא גם מצבי צבירה שונים. האחד הוא נוזל והשני גז. אם כך, מה זה אומר הסבת רכב לגז? ומה חשוב לדעת על כך? תהליך ההסבה מהיר למדי ויש כיום לא מעט בעלי מקצוע, אשר מתמחים בכך. מערכת הגז מותקנת בתא המטען של הרכב. לאחר מכן, יהיו ברכב למעשה שתי מערכות הנעה, שניתן לבחור במי מהן משתמשים. גם הישנה מבוססת הבנזין וגם החדשה מבוססת הגז.

הסבה לגז – היתרונות

כאמור, להנעת רכבים בגז יש לא מעט יתרונות, כולל

  • הוזלה של עלויות נסיעה – סיבה מרכזית למעבר להנעת רכבים בגז, היא ההוזלה שמתקבלת באמצעותו לאורך זמן.
  • הוזלה של עלויות תחזוקה – ככל שמשתמשים יותר בגז במקום במערכת הדלק הרגילה, מערכת הדלק הרגילה נשחקת פחות. כתוצאה מכך, יש פחות הוצאות וטרחה סביב תחזוקתה.
  • תחזוקה קלה – לאורך השימוש בהן, מערכות ההנעה בגז לא דורשות תחזוקה מסובכת או יקרה.
  • יותר אפשרויות – כאמור, לאחר הסבה לגז, שתי מערכות ההנעה זמינות לנהג במקביל. גם הגז וגם הבנזין. הדבר עשוי להיות שימושי, בהתאם לנסיבות שונות וזמניות, אשר אולי לא מאפשרות שימוש בגז או בבנזין.
  • ידידותי לסביבה – במבט כללי, שימוש בגז להנעת רכבים נחשב כיותר "ידידותי לסביבה". גם מבחינת החומרים שנפלטים מהרכב שנוסע בטכנולוגיה זו וגם בתהליכי הייצור של הגז לעומת הדלק.

במשך שנים רבות, עולם הרכב התפתח והשתנה לנגד ענינו, בקצב מהיר. אינספור חידושים הוצגו ואומצו בשוק.

הסבה לגז – החסרונות

מצד שני, יש להנעת רכבים בגז גם חסרונות:

  • לא לכל רכב – ברוב הרכבים, ניתן לבצע הסבה להנעה באמצעות מערכת גז. אך לא בכולם.
  • הוצאה ראשונית – ישנה הוצאה ראשונית, על הסבת הרכב מהנעה בבנזין להנעה מבוססת גז. מדובר על סדר גודל של חמשת אלפים ש"ח ומעלה. זו ללא ספק לא הוצאה זניחה, עבור בעל הרכב הממוצע.
  • צמצום תא המטען – התקנת מערכת הגז, באה על חשבון הנפח הפנוי בתא המטען.
  • מגבלות כניסה – למרות שהשימוש בהנעת גז נחשב בטוח, ישנם מקומות שאוסרים על כניסה עם רכבים מסוג זה.

הזווית האישית

בהתאם לנסיבות, חלק מהנקודות שציינו עד כאן עשויות להיחשב כיתרונות או חסרונות או כנקודות חסרות חשיבות גדולה. כלומר, בהתאם לשיקולים אישיים שלכם. לשם ההמחשה: נאמר שאתם זקוקים מאוד לתא המטען, אולי בגלל שאתם יוצאים עם הרכב לטיולים רבים או שאתם עסק קטן ותא המטען דרוש לכם לשינוע ציוד. במקרים כאלה, ייתכן שצמצום נפח תא המטען בעקבות ההסבה יהיה חסרון משמעותי מבחינתכם.

לסיכום

השורה התחתונה איננה תשובה חד משמעית, בשחור לבן. ברור שישנם שיקולים רבים לכאן ולכאן וכל בעל רכב צריך לחשוב, האם ומה מתאים לו יותר.

 

נגישות