היום מפיקים חשמל מהגג: למה צריך להתקין מערכת סולארית ביתית?

חשמל הוא מקור האנרגיה העיקרי שאנו צורכים. האם פאנלים סולאריים עשויים להקטין את ההוצאות על כך? סביר ששמעתם על הפקת חשמל באמצעות לוחות סולאריים. תודות למערכת בטכנולוגיה זו, תוכלו "להפיק חשמל מהגג" שלכם. מדוע כדאי להתקין מערכת סולארית ביתית? מה הופך זאת להשקעה משתלמת? כיצד יופחתו הוצאות החשמל בדרך זו ומה עוד כדאי לדעת על כך? זו היא סקירה קצרה, אשר תעשה לכם סדר:

חושבים מחוץ לקופסה

החשמל הוא מקור אנרגיה כל כך מבוסס כיום, שאנשים כמעט ולא חושבים על מקורות אחרים. בחנויות רבות, המדפים מלאים ב“מוצרי חשמל", אשר אפילו מהווים מחלקות מיוחדות בפני עצמם ונושאי התמקדות לחנויות שמתמחות בכך. למרות זמינותם של מקורות אנרגיה נוספים, כגון גז, חשמל הוא עדיין מקור האנרגיה העיקרי בבתים. היקף הדברים שניתן לעשות איתו רחב כל כך, שמובן מדוע זהו פתרון האנרגיה המועדף, מזה שנים. אבל צידו השני של המטבע, הוא שצריך לשלם על החשמל שמניע את המוצרים האלה. עלות זו, עשויה להיות בבית ממוצע הוצאה חודשית משמעותית. התקנת מערכת מתקדמת שתפיק חשמל על גג המבנה, עשויה לשנות תמונה זו באופן מעניין ומשתלם. אם תחשבו מחוץ לקופסא ותבדקו אפשרות זו לעומק, תגלו שניתן בצורה כזו לצמצם את התשלום החודשי לחברת החשמל ואפילו למכור לה עודפי חשמל (בהנחה שתצליחו לייצר יותר חשמל ממקור סולארי, מכפי שאתם צורכים עבור עצמכם).

תמונת מצב מהירה

פאנלים סולאריים הוא רעיון טכנולוגי ותיק למדי בשלב זה. המימוש שלו, מבחינת קלות התקנה בבתים פרטיים, התקדם במשך השנים בצעדי ענק. כיום מערכות כאלה זמינות ממקורות שונים בארץ וקלות להתקנה. הטכנולוגיה שמאחוריהן משתכללת בהתמדה, עם דגש גדול על הוזלת המוצרים בתחום זה. תודות לכך, הפאנלים הסולאריים כבר נמצאים בשלב, שבו הם עשויים להשתלם גם לאנשים פרטיים, שלרשותם גג רגיל. בעבר זה היה משמעותי בעיקר לעסקים, אשר לרשותם גגות גדולים מאוד או במסגרת יוזמות של פריסת פאנלים סולאריים על שטחי קרקע גדולים. כעת כאמור, אפילו בגג בית משותף זה עשוי להתאים וגם להשתלם.

 

 

השיקולים הכספיים

פאנלים סולאריים הם לא "מכונת כסף" פשוטה. בהחלט צריך ללמוד את הנושא ולבצע חישובים שונים, לפני שממהרים להתקין זאת. השורה התחתונה של האם זה משתלם ועד כמה, תלויה בפרטי הפרטים ובדיוק של חישובים כאלה. כמה דוגמאות לפרמטרים שיילקחו בחשבון: השטח שעומד לרשותכם, עוצמת השמש במקום ועלות החשמל החודשית הרגילה שלכם, בממוצע לחודש. כמובן, בחורף הוצאות החשמל גדלות בגלל הצורך בחימום, אך דווקא אז עוצמת השמש פוחתת ותוכלו להפיק פחות חשמל. חשוב להדגיש, שפאנלים סולאריים מסוגלים להפיק חשמל לא רק בשמש ישירה. כמו כן, מערכת מצברים אוגרת את האנרגיה שמיוצרת, כך שלא חייבים להשתמש בה מייד. במבט כללי, כל הנושא הכספי צריך להיות מחושב מנקודת מבט של השקעה לטווח הארוך. בין השאר, מאחר שיש כאן השקעה ראשונית לא קטנה ורק לאחריה החזר השקעה הדרגתי. התועלת הכספית מגיעה בשני אופנים עיקריים. מחד, אתם יכולים לצרוך את החשמל שהמערכת מייצרת ובכך, לצמצם תשלום לחברת החשמל. מאידך, אתם יכולים למכור עודפי חשמל לחברת החשמל.

חשיבות הפרטים הקטנים

נושא הפאנלים הסולאריים הוא נושא מיוחד במינו, אשר לא מוכר לאדם הממוצע. אין כאן ברירה, אלא לעשות אחד משני דברים. מחד, ניתן להסתמך על יועצים אמינים. מאידך (וזה מומלץ בכל מקרה) ניתן ללמוד את הנושא לבד. בין השאר, תגלו שיש פרטים שונים בהתאם לנסיבות, שפותחים נושאי משנה חדשים להתעמק בהם למשל, התקנת פאנלים סולאריים בבניין משותף, הוא נושא מיוחד בפני עצמו. דוגמה נוספת: מעל 50 קילוואט, פאנלים סולאריים דורשים היתר בנייה.

לסיכום

חבל שהגג לא ינוצל במלואו. מיותר לשלם לחינם על אנרגיה, כאשר היא זמינה בחינם מהטבע. לסיכום – מומלץ לשקול התקנת פאנלים סולאריים!

נגישות